Η παροχή συμβουλευτικής δεν είναι μία επιπρόσθετη διαδικασία. Είναι βασική.

Οι περισσότερες ψυχολογικές και σωματικές ασθένειες θα μπορούσαν να αποφευχθούν. Το άγχος, οι ανθυγιεινές συνήθειες και οι λανθασμένες πεποιθήσεις βλάπτουν. Μια αλλαγή στη συμπεριφορά μας, μπορεί να αντιμετωπίζει τις περισσότερες από αυτές τις καταστάσεις ή, τουλάχιστον, να τις βελτιώνει ουσιαστικά. Επομένως, η συμβουλευτική είναι βασικό μέρος της γενικής και οικογενειακής ιατρικής. Κάποιες φορές, η απαιτούμενη αλλαγή μπορεί να είναι μικρή και άλλες φορές η θεμελιώδης αλλαγή να είναι απαραίτητη.

Ωστόσο, οι άνθρωποι προτιμούν να παίρνουν απλά χάπια. Σύμφωνα με έναν από τους μεγαλύτερους παθολόγους του παρελθόντος (William Osler), η επιθυμία να λαμβάνεται ένα φάρμακο, θεωρείται ως η κύρια διαφορά μεταξύ ανθρώπων και ζώων. Εάν όλα τα αγαθά, που παρέχουν τα 10 λεπτά σωματικής άσκησης καθημερινά, μπορούσαν να ληφθούν ως χάπι, όλοι θα το έπαιρναν ακόμα και αν χρειαζόταν 20 διαφορετικά χάπια την ημέρα. Αυτό όμως, δε θα λειτουργήσει ποτέ. Πρέπει να κινούμαστε μόνοι μας. Συγκριτικά, ο ύπνος είναι μία από τις καλύτερες θεραπείες και η έλλειψη ύπνου είναι υπεύθυνη για πολλές διαφορετικές ασθένειες. Τα υπνωτικά χάπια κάνουν τα πράγματα χειρότερα, καθώς αυτός ο ύπνος είναι κακής ποιότητας και εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία. Τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει έναν καλό ύπνο.

Παρατηρούμε αυτό το μοτίβο ξανά και ξανά: Η προσπάθεια επίλυσης ενός προβλήματος με ένα χάπι ή μια απλή στρατηγική γίνεται μέρος του προβλήματος και κάνει τα πράγματα χειρότερα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η παροχή μιας συμβουλής είναι συχνά δύσκολη και πολύπλοκη. Οι εύκολες απαντήσεις είναι κυρίως αμφισβητήσιμες.
Μαζί με τη συνεργάτιδά μου, Χριστίνα Τσινέλη, αναπτύξαμε μια σειρά από ομιλίες, ανοιχτές στο κοινό, για θέματα τα οποία θεωρούμε κρίσιμα για μια υγιή και ολοκληρωμένη ζωή. Για ορισμένα θέματα σχεδιάσαμε ένα πιο λεπτομερές πρόγραμμα συμβουλευτικής και ομάδες στήριξης. Επικεντρωνόμαστε στα θέματα της διατροφής και των διαταραχών που αυτή προκαλεί, του σχολικού άγχους και των αναπτυξιακών δυσκολιών.

1. Η διατροφή και τα προβλήματα που σχετίζονται με το φαγητό

Το υπερβολικό βάρος ή η παχυσαρκία ανήκουν στα πιο σημαντικά προβλήματα στις δυτικές κοινωνίες. Οι άνθρωποι τρώνε μεγάλες ποσότητες φαγητού και κακής ποιότητας. Ένας από τους λόγους είναι γιατί, απλά, δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις σχετικά με την υγιεινή διατροφή. Στην ομιλία, «Βασικές Αρχές της Υγιεινής Διατροφής», μπορούμε να σας προσφέρουμε όσα χρειάζεται να γνωρίζετε.

Όμως, οι ιατρικές συνέπειες της υπερφαγίας, παρόλο που είναι σημαντικές, αποτελούν το μικρότερο πρόβλημα. Το κύριο πρόβλημα είναι, ότι η σχέση μας με το φαγητό έχει χαλάσει και έχει γίνει αφύσικη. Σύμφωνα με την αρχή, ότι η προσπάθεια επίλυσης ενός προβλήματος γίνεται μέρος του προβλήματος, η δίαιτα αυξάνει τη δυσλειτουργία. Σπάνια, ο επιστημονικός κόσμος συμφωνεί τόσο ομόφωνα: η δίαιτα είναι μία ασθένεια. Στην ομιλία μας, «Η παγίδα της δίαιτας και άλλες αποτυχημένες και βλαβερές προσπάθειες», σκιαγραφούνται οι δυσκολίες που έρχονται αντιμέτωποι οι άνθρωποι στην προσπάθειά τους να λύσουν τα προβλήματα τα οποία σχετίζονται με το φαγητό. Σε αυτήν την ομιλία, εισάγουμε και εξηγούμε σημαντικές αρχές για το πώς μπορούν να λυθούν τέτοιες δυσλειτουργικές καταστάσεις. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να λυθεί το πρόβλημα της παχυσαρκίας και τα προβλήματα που σχετίζονται με το φαγητό είναι οι ομαδικές συναντήσεις (εκτός από την εγχείρηση), οι οποίες επιφέρουν μια ουσιαστική αλλαγή στάση ζωής. Για τον παραπάνω λόγο, σχεδιάσαμε μία βιωματική ομάδα στήριξης για να βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων.

2. Σχολικό άγχος

Η εκπαίδευση έχει γίνει σχεδόν τόσο ανθυγιεινή όσο και το κάπνισμα. Οι οικογένειες επενδύουν απίστευτο χρόνο, χρήμα και ενέργεια και κατά ένα περίεργο τρόπο όλες αυτές οι προσπάθειες είναι αναποτελεσματικές. Αυτό συμβαίνει, γιατί δεν έχουν σαφές όραμα. Οι εντάσεις και οι παρεξηγήσεις αυξάνονται. Κάποιες οικογένειες τείνουν και να διαλύονται μέσα στις πρώτες ημέρες του Δημοτικού.

Η ομιλία μας, «Η μάθηση στην προσχολική και στην πρώιμη σχολική ηλικία», αποτελεί την εισαγωγή στις βασικές αρχές της μάθησης και της ανάπτυξης κατά την πρώτη σχολική περίοδο. Δείχνει τον αντίκτυπο των λανθασμένων προσδοκιών και των ακατάλληλων στρατηγικών στην καθημερινή ζωή και το σχολικό άγχος των παιδιών. Πολύ συχνά, παρατηρούμε το συνηθισμένο μοτίβο: η προσπάθεια μιας οικογένειας να λύσει ένα σχολικό πρόβλημα το κάνει χειρότερο. Το ίδιο συμβαίνει και με την οριοθέτηση των παιδιών, η οποία έχει γίνει ένα σημαντικό ζήτημα στην εποχή μας. Στην ομιλία μας, «Πώς να βάλετε τα όρια αφήνοντας το παιδί σας ελεύθερο», εξηγούνται οι στρατηγικές σχετικά με το πώς μπορείτε να στηρίξετε τα παιδιά να αναλάβουν μόνα τους την ευθύνη του εαυτού τους, στην ενίσχυση της ευρωστίας και της δημιουργικότητας.

Για τις δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίζουν οι μαθητές στη σχολική εκπαίδευση και οφείλονται σε προβλήματα συμπεριφοράς και όχι σε ψυχικά μειονεκτήματα, έχουμε σχεδιάσει μια διαδικασία πέντε βημάτων:
1. Ανάλυση των πεποιθήσεων των γονέων σχετικά με την ανατροφή των παιδιών, τη σχολική εκπαίδευση και την παιδεία τους.
2. Αξιολόγηση μιας ενδεχόμενης αναποτελεσματικής οικογενειακής αλληλεπίδρασης.
3. Εισαγωγή στις γενικές βασικές αρχές και προτεραιότητες της εκπαίδευσης.
4.Ανάπτυξη ενός βραχυπρόθεσμου, μεσοπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου σχεδίου.
5. Στρατηγικές και εφαρμογή.

Σε γενικές γραμμές, αυτό μπορεί να επιτευχθεί σε τρεις συναντήσεις.

Μια ειδική περίπτωση, είναι οι Πανελλήνιες εξετάσεις. Αυτές οι εξετάσεις αποτελούν μία από τις σημαντικότερες απειλές για τη σωματική και ψυχολογική υγεία. Οι μαθητές έχουν την τάση να μαθαίνουν με ένα λανθασμένο, αναποτελεσματικό και ανθυγιεινό τρόπο. Στην ομιλία, «Πανελλήνιες – πώς να μαθαίνεις αποτελεσματικά και να μένεις υγιής», εισάγουμε βασικές αρχές μιας επιτυχημένης μάθησης. Γνωρίζοντας αυτές τις αρχές, οι μαθητές είναι σε θέση να μάθουν πιο αποτελεσματικά. Σε τρεις ομαδικές συναντήσεις έχουμε τη δυνατότητα να αναλύσουμε αυτές τις αρχές λεπτομερώς, έτσι ώστε κάθε μαθητής να είναι σε θέση να αναπτύξει το δικό του αποτελεσματικό στυλ εκμάθησης.

Οι μαθητές, συνήθως, ξεκινούν καλά, αλλά όσο οι μήνες περνούν, όλο και περισσότεροι καταλήγουν πιο αγχωμένοι από πριν. Επίσης, γυρίζουν πίσω στα παλιά και επιβλαβή πρότυπα της μάθησης. Για να μπορέσουν οι μαθητές να μάθουν πώς μπορούν να διαχειριστούν καλύτερα το άγχος, προσφέρουμε μια τακτική ομάδα στήριξης. Το «πώς μαθαίνουμε» είναι πιο σημαντικό από το «πόσο μαθαίνουμε».

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα θέματα της συμβουλευτικής μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας.