Οθόνη και φόβος αποκλεισμού
Η συνεχόμενη ανησυχία «FOMO» η σημερινή κατάσταση των παιδιών
Οι νέοι βασίζονται στις σχέσεις, στις φιλίες, στους συνομηλίκους, σε ανθρώπους με τους οποίους μπορούν να συνδεθούν, να εξελιχθούν και να ονειρευτούν.
Σήμερα, μεγάλο μέρος αυτού συμβαίνει ηλεκτρονικά.
Παλιότερα, αυτές οι σχέσεις και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις πραγματοποιούνταν σε συγκεκριμένες στιγμές. Τον υπόλοιπο χρόνο υπήρχε ελεύθερος χρόνος για άλλες δραστηριότητες. Σήμερα, δεν υπάρχει πια ελεύθερος χρόνος. Πάντα κάτι συζητιέται, κάτι συμβαίνει και μπορεί συνεχώς να φοβάσαι ότι θα χάσεις κάτι αν δεν είσαι εκεί.
Το FOMO (Fear Of Missing Out) ή στα ελληνικά ο φόβος του να χάσει κάποιος μια εμπειρία κοινωνική που βιώνει κάποιος άλλος και περνάει καλά, αποτελεί μια σημαντική ψυχολογική συνθήκη της σύγχρονης εποχής. Η τεχνολογία επέτρεψε σε σχεδόν μισό παγκόσμιο πληθυσμό να συνδεθεί στο διαδίκτυο μέσω smartphones, μειώνοντας αποστάσεις και απομόνωση και μετατρέποντας τον κόσμο σε ένα «παγκόσμιο χωριό».
Ωστόσο, παρά τα θετικά οφέλη αυτό έχει επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις ιδιαίτερα στα παιδιά και στους εφήβους ιδιαίτερα όταν αυτοί κάνουν υπερβολική και ευρεία χρήση της οθόνης και των Social Media.
Περίπου το 6% του παγκόσμιου πληθυσμού παρουσιάζει υπερβολική χρήση του διαδικτύου, γεγονός που αποτελεί σημαντικό παγκόσμιο πρόβλημα. Η συμπεριφορά αυτή έχει συνδεθεί με κινδύνους για την ψυχική υγεία των νέων όπως άγχος, κατάθλιψη, αυτοκτονικές σκέψεις, αναβλητικότητα, διαταραχές ύπνου, στρες, μοναξιά, κοινωνικό άγχος, χρήση ουσιών, ΔΕΠ-Υ και εχθρικότητα. Επίσης, οδηγεί σε φαινόμενα όπως το phubbing (αγνόηση άλλων μέσω κινητού) και τη nomophobia (φόβος αποχωρισμού από το κινητό) ή και παρενόχληση και εκφοβισμός μέσω κινητού είτε ως θύτες είτε ως θύματα. Τέλος, έχει ακόμα συσχετιστεί με νευροανατομικές και νευροχημικές αλλαγές, όπως μείωση του εγκεφαλικού φλοιού και αλλοίωση των κυκλωμάτων ντοπαμίνης.
Αυτό που κάνει το FOMO να επιδρά τόσο είναι γιατί φαίνεται να λειτουργεί ως «ενδιάμεσος κρίκος» ανάμεσα στην προσωπικότητα και τη χρήση των Social Media. Για παράδειγμα, άτομα με περισσότερο άγχος ή ανασφάλεια τείνουν να νιώθουν πιο έντονα φόβο ότι χάνουν κάτι, γεγονός που τα ωθεί να χρησιμοποιούν υπερβολικά τα κοινωνικά δίκτυα. Έτσι, το FOMO δεν είναι μόνο αποτέλεσμα, αλλά και αιτία της προβληματικής χρήσης αποτελώντας ένα στοιχείο ενός πιο σύνθετου ψυχολογικού μηχανισμού.

