Προσανατολισμός και εύρεση ταυτότητας

Γνωρίζω την Ελένη (όχι το πραγματικό της όνομα) από τότε που ήταν 7 ετών. Όπως συμβαίνει με πολλά παιδιά, την έβλεπα αρκετά συχνά κατά τη διάρκεια της παιδικής της ηλικίας λόγω λοιμώξεων και άλλων μικροασθενειών. Από την ηλικία των 10 ετών, οι επαφές έγιναν λιγότερο συχνές και όπως με τα περισσότερα παιδιά στη θεραπεία μου, δεν είχαμε πλέον επαφές. Πάντα λυπάμαι πολύ γι’ αυτό, γιατί αναπτύσσονται πολλά προβλήματα που αφορούν τη σωματική και ψυχική υγεία, τα οποία, όταν αναπτυχθούν πλήρως, είναι δύσκολο να αντιμετωπιστούν.

Η Ελένη είναι τώρα 16 και η μητέρα της αναφέρει ότι δεν αισθάνεται ποια ως «Ελένη», αλλά ως αγόρι. Ωστόσο, η μητέρα της συνεχίζει να την αποκαλεί με το γυναικείο της όνομα, γεγονός που οδηγεί σχεδόν σε καθημερινές συγκρούσεις.

Αυτή η ιστορία είναι αρκετά παρόμοια με εκείνη κάποιων άλλων κοριτσιών που έβλεπα ως παιδιά και τα οποία στη συνέχεια επέστρεψαν στην εφηβεία αντιλαμβανόμενα τον εαυτό τους ως αγόρια. Κάποια στιγμή από την ηλικία των 14-15 ετών, οι έφηβοι αυτοί υιοθετούν αγορίστικο όνομα, δένουν το στήθος τους, φορούν τα ρούχα του πατέρα ή του αδελφού τους ή αγοράζουν ανδρικά ρούχα. Ένα από αυτά τα κορίτσια, ή μάλλον τρανς-αγόρια, έχει πλέον επίσημα ανδρικό όνομα και αναμένεται επέμβαση αλλαγής φύλου. Η Ελένη επιθυμεί επίσης μια τέτοια αλλαγή φύλου, η οποία συζητείται πολύ στην οικογένεια. Η μητέρα με ρώτησε αν θα μπορούσα να τη συμβουλέψω σε αυτή την κατάσταση.

Δεν αισθανόμουν ιδιαίτερα κατάλληλος γι’ αυτό. Προέρχομαι από μια εποχή που δε γνωρίζει τέτοια θέματα. Ωστόσο, πιστεύω ότι η συμπονετική και περίεργη ακρόαση είναι χρήσιμη. Έτσι, το να ακούσω και να κατανοήσω ήταν το μόνο πράγμα που μπορούσα να προσφέρω εκείνη τη στιγμή. Εξάλλου, ποιος γνωρίζει πραγματικά κάτι από τρανσέξουαλ; Ακόμη και πολλοί ειδικοί και τα σχετικά κέντρα συχνά ασχολούνται περισσότερο με τις τεχνικές λεπτομέρειες της αλλαγής φύλου και λιγότερο με το ψυχολογικό υπόβαθρο και τα ζητήματα που προκύπτουν.

Η μητέρα της Ελένης περιέγραψε ότι ο τελευταίος χρόνος ήταν λίγο πολύ αφιερωμένος στο ερώτημα αν θα της επιτρεπόταν να κάνει αλλαγή φύλου. Η Ελένη μπήκε σε κατάθλιψη. Δεν αισθάνεται άνετα με την παρέα των κοριτσιών, δεν μοιράζεται τα ενδιαφέροντά τους και τα αγόρια δεν την αποδέχονται. Τα παιδιά με τέτοια προβλήματα ταυτότητας χάνουν την αίσθηση του ανήκειν, δεν μπορούν να φανταστούν μια μελλοντική ζωή, έχουν συχνά κατάθλιψη ακόμη και μπορεί να εμφανίσουν αυτοκτονικές τάσεις.

Όταν η μητέρα περιέγραψε πώς κάποτε ζήτησε από την Ελένη να κουβαλήσει μια εξάδα νερό στο διαμέρισμα, επειδή αυτό θα ήταν μια τυπική εργασία για τα αγόρια, η Ελένη δεν ήθελε να μάθει τίποτα γι’ αυτό. Η μητέρα είπε ότι όταν επρόκειτο για δουλειά, η Ελένη είχε μια μάλλον «κοριτσίστικη» συμπεριφορά. Αυτό μου κίνησε την περιέργεια.

Ρώτησα τη μητέρα τι είδους ανδρικό πρότυπο είχε στην πραγματικότητα η Ελένη; Τι σημαίνει γι’ αυτήν να είναι άνδρας; Θα είχε νόημα να βλέπει μαζί της γουέστερν, για παράδειγμα, τα οποία είναι συνήθως υπερφορτωμένα με ανδρικά στερεότυπα; Η Ελένη, έλεγε η μητέρα της, βρίσκει αυτή τη μορφή αρρενωπότητας αποκρουστική. Προτιμά τους ανδρόγυνους χαρακτήρες σε ταινίες κινουμένων σχεδίων.

Ρώτησα αν η Ελένη είχε άλλες αξίες που υποστήριζε πλήρως. Η μητέρα δεν μπορούσε να σκεφτεί τίποτα να πει. Ωστόσο, ήταν αξιοσημείωτο ότι η Ελένη δυσκολευόταν να πάρει σαφή θέση, να κάνει ξεκάθαρες δηλώσεις, ακόμη και σε κοινωνικά παιχνίδια. Φαίνεται ότι η Ελένη δεν έχει σαφήνεια σε όλα τα ζητήματα της ζωής. Είναι η επιθυμία της να αλλάξει φύλο έκφραση αυτής της υπαρξιακής αβεβαιότητας και ασάφειας; Ή μήπως αυτή η ανασφάλεια στα ερωτήματα της ζωής είναι συνέπεια της ανασφαλούς σωματικότητας; Θα εξαφανίζονταν όλα αυτά με μια αλλαγή φύλου; Αυτό το ερώτημα φαίνεται να παίζει πολύ πιο σημαντικό ρόλο για τα τρανς άτομα εν γένει απ’ ό,τι γίνεται γενικά αντιληπτό.[i]

 

Σκέψεις:

Η τρανσεξουαλικότητα είναι ένα σημαντικό θέμα της εποχής μας, το οποίο συζητείται αμφιλεγόμενα και συναισθηματικά όχι μόνο στον ιατρικό και ψυχολογικό επαγγελματικό κόσμο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από τις ΗΠΑ, σήμερα έως και το 3% των νέων βιώνει μια τέτοια σύγκρουση όσον αφορά την ταυτότητα φύλου τους. Η τρανσεξουαλικότητα αποτελεί επίσης μια σημαντική πρόκληση για την κοινωνία. Πρέπει οι άνδρες που αισθάνονται σαν γυναίκες αλλά δεν έχουν υποβληθεί σε αλλαγή φύλου να πηγαίνουν σε γυναικεία σάουνα ή να συμμετέχουν σε γυναικεία αθλήματα ή το αντίστροφο; Σε ποιο σημείο θα πρέπει να είναι δυνατή η αλλαγή φύλου; Πρέπει να χορηγούνται ορμόνες στα παιδιά που έχουν αμφιβολίες για τη σωματικότητά τους, ώστε να καθυστερεί η εφηβεία μέχρι να είναι πιο ξεκάθαρο το τοπίο; Αυτά είναι μερικά μόνο από τα έντονα ερωτήματα συζήτησης.

Για μένα, ωστόσο, το θέμα της τρανσεξουαλικότητας δεν ήταν το μοναδικό πρόβλημα της Ελένης. Υπάρχει και μια ευρύτερη διάσταση.

Όταν ήρθα στην Ελλάδα το 1992, ο κοινωνικός προσανατολισμός ήταν ξεκάθαρος. Κάποιος ανήκε σε ένα συγκεκριμένο σόι, η ιστορία και η παράδοση της Ελλάδας ήταν μέρος της ζωής και της εμπειρίας του, ήταν ορθόδοξος και συχνά ανήκε ακόμη σε ένα κόμμα. Έτσι, η ταυτότητα διατυπώθηκε σε πρόχειρα περιγράμματα. Αναγκαστικά, αυτό άφηνε λιγότερο χώρο για ατομικότητα από ό,τι σήμερα, όταν όλα αυτά δεν είναι πλέον τόσο καθοριστικά. Το να διαφέρεις από τον κοινωνικό κανόνα δεν θεωρείται πλέον καταδικαστέο και οι ίδιοι οι κανόνες έχουν χάσει τον ρυθμιστικό τους χαρακτήρα. 

Ταυτόχρονα, όμως, αυτή η νέα ελευθερία οδήγησε σε μεγαλύτερη αβεβαιότητα. Πολλοί νέοι δυσκολεύονται να βρουν το δρόμο τους στη ζωή. Αυτό επιδεινώνεται από την αλλαγή στα πρότυπα των φύλων. Η ιδέα για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται οι γυναίκες και οι άνδρες έχει αλλάξει ριζικά τις τελευταίες δεκαετίες. Αυτό ισχύει πολύ περισσότερο για τις χώρες της βόρειας Ευρώπης παρά για την Ελλάδα, η οποία εν μέρει είναι ακόμη κολλημένη σε ένα ξεπερασμένο μοντέλο ρόλων ανδρών και γυναικών. Πολλοί νέοι αισθάνονται πολύ άβολα με το ρόλο του φύλου που τους έχει ανατεθεί και είναι αποπροσανατολισμένοι.

Το γεγονός ότι οι νέοι αμφισβητούν όχι μόνο τον ρόλο του φύλου τους αλλά και την ταυτότητα φύλου τους, τους στερεί σχεδόν την τελευταία σταθερά του αισθήματός τους, επειδή η αβεβαιότητα αφορά την ίδια τους τη σωματικότητα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί από τις ομάδες τρανσέξουαλ δεν μιλούν για τρανσέξουαλ αλλά για τρανς-ταυτότητα. Δεν είναι ότι όσοι γεννιούνται γυναίκες αισθάνονται άντρες και το αντίστροφο. Περίπου το ένα τρίτο των λεγόμενων τρανς ατόμων αισθάνονται μη δυαδικό-φύλο και πολλοί ως ρευστό φύλο. Η ταυτότητα στο σύνολό της αμφισβητείται. Αυτό φαίνεται να επηρεάζει περισσότερο τις γυναίκες από ό,τι τους άνδρες, οι οποίες επίσης υποφέρουν συχνότερα από κατάθλιψη και διατροφικές διαταραχές. Ενώ πριν από μερικές δεκαετίες αντιστοιχούσε μία γυναίκα σε κάθε τέσσερις άνδρες που επιθυμούσαν την αλλαγή φύλου, η αναλογία έχει πλέον αντιστραφεί. Υπάρχουν τέσσερις γυναίκες για κάθε έναν άνδρα.

Η τρανσέξουαλικότητα σε όλες τις μορφές της φαίνεται να είναι μια έκφραση μιας μεγαλύτερης κρίσης σε σχέση με την ταυτότητα του ατόμου. Μπορούν αυτά τα προβλήματα να λυθούν με ορμονική θεραπεία (αίσθηση διαφορετικού φύλου) ή με ένα ψυχοφάρμακο (κατάθλιψη); Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι αυτό ισχύει μερικές φορές, αλλά συχνά όχι. Θα ήταν σημαντικό να αντιμετωπιστεί ο υποκείμενος αποπροσανατολισμός.Το φύλο δεν είναι ξεχωριστό από την ύπαρξή μας.

 


 

[i] Respaut R, Terhune C, Conlin M (2022): Why Detransitioners Are Crucial to the Science of Gender Care,

https://www.reuters.com/investigates/special-report/usa-transyouth-outcomes/