Οθόνη και διαταραχές συγκέντρωσης
Ο χρόνος που περνάνε τα παιδιά μπροστά από μια οθόνη, και ειδικά η χρήση κινητών τηλεφώνων, μειώνει σημαντικά την ικανότητα συγκέντρωσης. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που παίζουν ρόλο. Ακολουθούν μερικοί από τους πιο σημαντικούς.
Οι πολλές εικόνες, αλλά και το φως, αποτελούν ένα συνεχές ερέθισμα και είναι ένας στρεσογόνος παράγοντας για το εγκέφαλο. Το νευρικό σύστημα λειτουργεί σε ψηλή ταχύτητα, ακόμα και αν το άτομο φαίνεται ήρεμο εξωτερικά. Αυτό είναι ιδιαίτερα επιβλαβές για τα μικρά παιδιά, των οποίων ο εγκέφαλος αναπτύσσεται ραγδαία. Η δομή του εγκεφάλου τους αλλάζει όταν περνούν πολύ χρόνο μπροστά από μια οθόνη. Στα μεγαλύτερα παιδιά και στους εφήβους, είναι ιδιαίτερα το αυτόνομο νευρικό σύστημα που δεν ξεκουράζεται ποτέ και βρίσκεται συνεχώς σε κατάσταση στρες.
Οι νέοι συχνά δεν μπορούν να χαλαρώσουν. Κοιτάζουν συνεχώς τις οθόνες τους ή λαμβάνουν μηνύματα. Τα κινητά τους τηλέφωνα τους κρατούν συνεχώς απασχολημένους. Αμέσως φτάνουν στα τηλέφωνά τους όταν υπάρχει μια στιγμή ηρεμίας.
Τα κείμενα και τα μηνύματα είναι σύντομα. Δεν απαιτούν συγκέντρωση. Τίποτα δεν είναι πλέον μελετημένο. Η παρατεταμένη συγκέντρωση δεν ασκείται πλέον και θεωρείται ακόμη και ενόχληση.
Το περιεχόμενο των κοινωνικών μέσων πρέπει να είναι συναρπαστικό για να προσελκύει το ενδιαφέρον. Αυτό δημιουργεί επιπλέον μια εσωτερική ένταση. Το ίδιο ισχύει και για τα μηνύματα, επειδή πρέπει να απαντηθούν αμέσως. Δεν υπάρχει χώρος για να πάρει κανείς το χρόνο του.
Οι συνομιλίες και άλλες κοινωνικές επαφές θα μπορούσαν να προσφέρουν μια εσωτερική ισορροπία, αλλά συχνά διακόπτονται από τα κινητά τηλέφωνα. Η προσοχή εστιάζεται περισσότερο στην ηλεκτρονική συσκευή παρά στο άτομο που βρίσκεται απέναντι.
Όταν τα κινητά τηλέφωνα δεν είναι διαθέσιμα, είτε λόγω απαγόρευσης στο σχολείο είτε σε ιδιωτικό πλαίσιο, η συγκέντρωση βελτιώνεται αρκετά γρήγορα. Ακόμη και τα πάρτι όπου τα κινητά τηλέφωνα παραδίδονται ή απενεργοποιούνται είναι πιο ευχάριστα.
Ο ύπνος και η σωματική δραστηριότητα είναι απαραίτητα για την καλή συγκέντρωση και την ικανότητα μάθησης. Και τα δύο μειώνονται σημαντικά από τη συνήθη χρήση οθονών.

